5 Ağustos 2008 Salı

İNSAN VE İNSANI MEYDANA GETİREN ANA PARÇALAR



RAHMAN VE RAHİM OLAN ALLAH'IN ADIYLA!


Ayetlerden de anlaşıldığı gibi insanları, Diğer varlıklardan ayıran özellikler şunlardır.


İnsan öyle mükemmel bir varlık ki insandaki bu özellikler, diğer yaratıklarda yoktur.


1-FISK VE FÜCUR: Kuran'da bir adı iblis, bir adı nefis olan insanı inkara, isyana, haram yiyiciliğe teklif sunmakla görevli bir meleğin adıdır.


Diğer meleklerden iblis meleğini ayıran özellik, Sadece insanı batıl yola sevk etmeyi teklif sunmaktır. Diğer melekler insan isterse,  Rahmanın yolunda, isterse şeytanın yolunda gitsinler. onların her iki yolda gidişlerine secde ederek onların emirlerine amade olmaktadırlar.


İblisin meyvelerinden nemalanan ve rabbin yolundan ayrılan insanların genel adı Kuran'da cin diye sıfatlaşarak isim almıştır.

Bütün insan türleri adem soyundan olduğu halde, insanların gayrı rabbani yolda yürüyenler  iblisin soyundandırlar.

Kuran iblisin soyundan olan ve yasak ağaçtan nemalanan insanları  iki kısma ayırmaktadır. Müşrikler- Ehli-kitap olanlar


Müşrikler: Bu tip insanlar cin taifesinden olup, dünya yaşamında yaşam kurallarını kendileri koyan ve Allah'an gelen kitapları gönderilen peygamberleri ve dolayısı ile ölüp de dirilmeyi kabul etmeyen insanlara  verilen isimdir.


6/29-Onlar dediler ki: 'Bu dünya hayatımızdan başkası yoktur. Ve bizler diriltilecek değiliz.



Ehli -Kitap olanlar: Bu tip insanlar cin taifesinden olup, Allah'tan peygamberler aracılığı ile gelen vahiy orijinli dini bozarak satarak gizleyenler Allah'tan olmadığı halde bu Allah'tandır diyen ve Allah adına din uyduranlardır.


Ehli-Kitap olanlar, Allah'ın koyduğu kuralları değiştirerek kanunlar koydukları ve dünya yaşamını vahyin dışında sergiledikleri için bunlar da müşrik olmuşlardır.



2- TAKVA: Allah'ın insanın öz yapısına yerleştirdiği; olayları kavramış tecrübeli bir insan rolünde insana güzellikleri fısıldayan suflördür.

Bir başka ifadeyle İnsana insanın öz yapısından gelen seslerden Yaratılıştaki  "Rabbim Allahtır" sözüne sadık kalması yönünde her iblisten gelen sese karşı uyaran bir olgunun adıdır. 


16/2-Kullarından dilediklerine, melekleri emrinden ruh ile indirir: “Benden başka ilah yoktur, şu halde benden korkup-sakının, diye uyarın.'


Bu yolda yürüyenlere Kuran Muttaki, Müslüman, Rabbaniyun isimlerini vermektedir. Bunlar Allah'ın nebiler aracılığı ile göndermiş olduğu vahiy orijinli  vahiylerden beslenir  hayatlarını onunla anlamlaştıranlardır.

3- AKIL. Takvadan ve fısktan gelen seslerin insan tarafından değerlendirilerek karar verildikten sonra insanın hizmetinde olan bir melektir.


Akıl burada iyi ve kötü yolda gitmek isteyenlerin kendi özgür iradesiyle seçmiş oldukları yürüyüşünün hizmetçiliğini yapar.


İNSANIN  DİĞER ÜÇ PARÇASI DAHA!


BEDEN- CAN- RUH!


BEDEN: İnsanın bedeni topraktan, çamurdan yaratılan,Et kemikler, beyin göz kulak damarlar kan kalp  hülasa gözle görülebilen elle tutula bilen bütün organları kapsamaktadır.

15/26-Andolsun, insanı kuru bir çamurdan, şekillenmiş bir balçıktan yarattık.


30/20-Sizi topraktan yaratmış olması, O'nun ayetlerindendir; sonra siz, (yeryüzünün her yanına) yayılmakta olan bir beşer (türü) oldunuz.

Kuran'da değişik sure ve ayetlerde İnsanın beden  yapısının Topraktan, çamurdan , bir damla sudan bir alaktan, bir çiğnem et parçasından, şekillenmiş balçıktan, kuru bir çamurdan, süzme bir çamurdan, karmaşık olan bir damla sudan, Yaratıldığı anlatılmaktadır.


Şu bir gerçek ki, İnsan yaşaya bilmesi, onun diri olarak hayatta kalabilmesi için topraktan beslenen besinlerden yeyip içmesi gerekir. Yani tahıllardan, sebzelerden baklagillerden, meyvelerden, hayvanların etlerinden sütlerinden yumurtalarından beslemelerine ihtiyacı vardır.


CAN: insanın ve bütün canlıların diri kalmasını sağlayan onları ayakta tutan enerjinin adıdır.  Can bedende olmasa bedenin bir anlamı olmadığı gibi, canın beden gibi bir varlık olmasa onun da yalnız başına bir anlamı yoktur. Bir başka ifadeyle bedenle can birleştiği zaman hayatta yapmak istediklerini yapabilmeye hazır bir konuma gelmektedir. İnsanın canı dumansız ateşten yaratıldığını kuran belirtir.


55/15-Cann'ı da 'yalın-dumansız bir ateşten' yarattı.


burada genelde bütün mütercimler cinni diye tercüme etmiş olsalar da bu kesinikle yanlıştır. Bu can bütün canlı olan varlıkları diri tutan canlı tutan enerjinin adıdır.


RUH: Kuran'da yirmi iki ayette  geçmektedir. Her bulunan varlıkta farklı konuma onu yerleştirmektedir. 


Ruh, gerek  canlı varlıklarda gerekse cansız varlıklarda hareket yönünü belirleyen ona yön veren ve onun yaratılış gayesine uygun olarak üretim yapmasına sebep olan olgunun adıdır.


Yukarıda insanın parçalarını ortaya koymaya çalıştık. Tekrar hepsini burada zikrederek  yazmaya çalışalım. İblis, takva akıl, beden,can ve ruhtur. Bu altı farklı olgudan her hangi birisi olmazsa insan, insan olamaz.


İnsan; hem takva yoluna eğilimli, hem de fısk yoluna eğilimli nötr bir varlıktır. 


İnsana ruh üflendiği zaman insanın her iki yoldan birisini tercih edip karar verdiğinde  akıl da devreye girerek vermiş olduğu karar yönünde bütün saydıklarımız olgular harekete geçerek kişilerin istedikleri yönde meyvelerini verirler.

Yani insan takva yolunda yürümeye karar vermişse insan kendisini muttaki olmaya doğru adımlar atarak olgunlaştırır. Eğer insan, iblisin yolunda karar vermişse  kendisini şeytanın yolunda adım atmaya ve olgunlaşmaya götürür. İşte insana emanet yüklenmesi, kendi kararlarıyla kendi yolunu seçmesi ve kendi yaptıklarının sonucuna katlanması demektir.


67/2- O, amel (davranış ve eylem) bakımından hanginizin daha iyi (ve güzel) olacağını denemek için ölümü ve hayatı yarattı. O, üstün ve güçlü olandır, çok bağışlayandır.


33/72- Gerçek şu ki, Biz emanetleri göklere, yere ve dağlara sunduk da onlar bunu yüklenmekten kaçındılar ve ondan korkuya kapıldılar; onu insan yüklendi. Çünkü o, çok zalim, çok cahildir.


76/2- Şüphesiz Biz insanı, karmaşık olan bir damla sudan yarattık. Onu deniyoruz. Bundan dolayı onu işiten ve gören yaptık.


76/3- Biz ona yolu gösterdik; (artık o,) ya şükredici olur ya da nankör.

Yukarıda vermiş olduğum ayet örneklerinde de olduğu gibi, bu özellikler insanların dışında yaratılmış olan bütün varlıkların hiç birisinde yoktur. Kuran onların hepsini genel bir başlık altında "melekler " diye isimlendirmiş tir. Onlara kendi görev alanlarına ait bilgiler kotlanmış onların dışına çıkmazlar ve çıkamazlar. bu sebeple de insanlara boyun eğen onların emirlerini yerine getiren varlıklardır.


sonuç olarak, Bu saymış olduğumuz özellikler, İnsanı her türlü manevra yapabilme yeteneği ile diğer varlıklardan ayrılarak görevini yerli yerinde yaparsa en üstün makama eğer görevini suistimal ederse de onu hayvanlardan aşağı bir konuma indirgemektedir.


Doğrularım Allah'a yanlışlarım ise bana aittir.


ALİ RIZA BORAZAN


MERSİN-ANAMUR











Hiç yorum yok: