25 Mayıs 2015 Pazartesi

KUR'AN'DA MİRAS PAYLAŞIMI!!




ÖLEN KİŞİLERİN GERİDE BIRAKTIKLARI YAKINLARI KİMLERDİR ŞARTLARA GÖRE KİMLERE NE KADAR MİRAS DÜŞER?

RAHMAN VE RAHİM OLAN ALLAH'IN ADIYLA!

4/11- Çocuklarınız konusunda Allah, erkeğe iki dişinin hissesi kadar tavsiye eder. Eğer onlar ikiden çok kadın ise (ölünün) geride bıraktığının üçte ikisi onlarındır. Kadın (veya kız) bir tek ise, bu durumda yarısı onundur. (Ölenin) Bir çocuğu varsa, geriye bıraktığından anne ve babadan her biri için altıda bir, çocuğu olmayıp da anne ve baba ona mirasçı ise, bu durumda annesi için üçte bir vardır. Onun kardeşleri varsa o zaman annesi için altıda bir’dir. (Ancak bu hükümler, ölenin) Ettiği vasiyet veya (varsa) borcun düşülmesinden sonradır. Babalarınız, oğullarınız, siz onların hangilerinin yarar bakımından size daha yakın olduğunu bilmezsiniz. (Bunlar) Allah’tan bir farzdır. Şüphesiz Allah, bilendir, hüküm ve hikmet sahibi olandır.
4/12- Eşlerinizin, eğer çocukları yoksa geride bıraktıklarının yarısı sizindir. Şayet çocukları varsa, -onunla yapacakları vasiyetten ya da (ayıracakları) borçtan sonra- bu durumda bıraktıklarının dörtte biri sizindir. Sizin çocuğunuz yoksa, geriye bıraktıklarınızdan dörtte biri onların (kadınlarınızın)dır. Eğer sizin çocuğunuz varsa geriye bıraktıklarınızdan sekizde biri onların (kadınlarınızın)dır. (Yine bu hükümler,) Edeceğiniz vasiyet veya (varsa) borcun düşülmesinden sonradır. Mirası aranan erkek ya da kadın, çocuğu ve babası olmayan bir kimse olup erkek veya kız kardeşi bulunursa onlardan her biri için altıda bir vardır. Eğer bundan fazla iseler, bu durumda -kendisiyle yapılan vasiyette ya da (varsa) borçtan sonra- üçte bir’de -zarara uğratılmaksızın onlara ortaktırlar. (Bu size) Allah’tan bir vasiyettir, Allah, bilendir, (kullara) yumuşak olandır.
4/176- Senden fetva isterler. De ki: “Allah, ‘çocuksuz ve babasız olanın (kelale’nin)’ mirasına ilişkin hükmü açıklar. Ölen kişinin çocuğu yok da kız kardeşi varsa, geride bıraktıklarının yarısı kız kardeşinindir. Ama (ölen) kız kardeşinin çocuğu yoksa, kendisi (erkek kardeşi) ona mirasçı olur. Eğer kız kardeşi iki ise, geride bıraktıklarının üçte ikisi onlarındır. Ama (mirasçılar) erkekler ve kız kardeşler ise, bu durumda erkek için dişinin iki payı vardır. Allah, -şaşırıp sapmayasınız diye- açıklar. Allah, her şeyi bilendir.

Miras paylaşımı ile ilgili konu yaklaşık olarak bu üç ayet içerisinde özetlenmektedir. Önce Mirasın Bu ayetler içerisinde hangi şartlarda kimler mirasçıdır. Onu maddeler halinde yakınlık derecesine göre, sıralamaya çalışalım.

Kur’an’a göre Erkeğe ve kadına en yakın olanı eşleridir. O zaman eşlerden herhangi birisi ölürse kalan eşlerine ve ölenlerin yakınları kimlerdir.

MİRASTAN PAY ALANLAR KİMLERDİR?

1-Mirastan pay alanlar eşlerdir.
2-Erkek ve kız çocuklarıdır.
3-anne ve babadır.
4-erkek kardeşleri ve kız kardeşleridir.
5- vasiyet ve borçlardır.

Yukarıda nisa suresinin on birinci, on ikinci ve yüz yetmiş altıncı ayetlerde üç farklı ana başlık altında ve seçenekte miras paylaşımından söz etmektedir.

1-Nisa on birinci ayette Ölen kişilerin eşleri olmayan ve adı zikredilen, kişilere nasıl pay edileceğinin hükmü açıklamaktadır.

2-Nisa on ikinci ayette, ölen eşlerin herhangi birisinin ölmesi ve çocukları olması veya olmaması durumunda, eşlere düşecek olan pay konusunda hükmü, Allah açıklamaktadır.

Aynı zamanda babasız ve çocuksuz olan Kadın eşin geriye bıraktığı mallardan, Kadın eşin, yakınlarından, kardeşlere ve anneye düşecek olan mirastan söz edilmektedir.

Belki bu ayette,  Kadın olan eşin mallarının paylaşımı hakkında açık bir şekilde belirtilmemektedir. Ama konu ve Kur’an bütünlüğü içerisinde, diğer ayetlerle beraber düşündüğümüzde o anlaşılmaktadır.

3-Nisa suresinin on ikinci ayetin son bölümünde, ölen eşlerden, ölen kadın eşin yakınlarından babasız ve çocuksuz olan konumda anne ve kardeşlere düşen payın nasıl pay edileceği ele alınmaktadır.


4-Nisa suresinin yüz yetmiş altıncı ayette, Ölen eşlerden erkek olan eşin, çocuksuz ve babasız olan konumunun mirası nasıl pay edileceğini ele almaktadır. Bu akrabalar kardeş kardeşler ve annedir.

ŞİMDİ BU ŞIKLAR İÇERİSİNDE VE AYETLER IŞIĞI ALTINDA ÖLENNLERİN MİRASI İLE İLGİLİ PAYLARINI DEEĞİŞİK ALTARNETİFLERLE AÇIKLAMAYA ÇALIŞALIM.

1-ÖLENLERİN EŞLERİ OLMAYAN KONUMDAKİ PAYLAŞIM ŞEKLİ:

a)-“ Çocuklarınız konusunda Allah, erkeğe iki dişinin hissesi kadar tavsiye eder.”

Miras ile ilgili Kur’an’da geçen ayetler bütünlüğü içerisinde olayı değerlendirdiğimiz zaman bu ayette ölen kişilerin eşlerinin bulunmayıp da diğer miras düşebilecek kişilere mirasın nasıl paylaştırılacağı ile ilgili konu ele alınmaktadır.

Nisa on birinci ayette geçen bu ifade geçmişte şimdiki zamanda ve gelecek zamanlarda değişmez bir kuraldır.” Çocuklarınız konusunda Allah, erkeğe iki dişinin hissesi kadar tavsiye eder.”

b)-“Eğer onlar ikiden çok kadın ise (ölünün) geride bıraktığının üçte ikisi onlarındır.”

Kur’an bu ayette ölen bir kişinin eşi yok ve erkek çocukları da yoksa, sadece iki veya daha fazla kız çocuğu olup da, bir de mirasçı olan anasının ve babasının bulunması halindeki paylaşımı gündeme getirir.

İşte Kur’an’daki, Ayetler arasında öyle bir bağ kurabilmeli ki, bir hükmü açıklarken diğer ayetlerdeki hükmü göz önünde bulundurarak tezat teşkil etmeden açıklamak gerekir.

c)-“ Kadın (veya kız) bir tek ise, bu durumda yarısı onundur.”

Ayetin bu bölümünde, Ölen kişinin eşi yoksa, erkek çocukları da yoksa, sadece mirasçı bir tek kız çocuğu ve anne babası var ise, bu durumda kız çocuğu mirasın yarısına sahip olur. Diğer kalanı ise anne babasına pay edilir. Bu durumda, üçte ikisi babanın, üçte birini de ananındır.

d)-“ Bir çocuğu varsa, geriye bıraktığından anne ve babadan her biri için altıda bir”

Ayetin bu bölümünde, ölen kişinin mirasçısı bir tek erkek çocuğu ve anne babasından başka mirasçısı olmayan bir konumu gündeme getirmektedir.

Bu durumda kalan mirasın üçte ikisi erkek çocuğa kalan üçte biri anne ve babaya düşen miktar olmaktadır. Bu durumda baba altıda bir anne de altıda bir oranında eşit olarak pay almaktadırlar.

e)-“ çocuğu olmayıp da anne ve baba ona mirasçı ise, bu durumda annesi için üçte bir vardır.”

Ayetin bu bölümünde mirasçı olarak sadece anne ve baba varsa bu durumda mirasın tamamının üçte birisi anneye, üçte ikisi de babaya pay edilir.

Ayette anlaşılması gereken önemli olan bölümü eğer eş çocukları ve babaları olmayıp da sadece ölen kişilerin anneleri varsa o zaman kardeşlerine pay düşmektedir. Anne baba her ikisi mirasçı olursa kardeşleri olsa bile kardeşlere pay düşmediğinin bilinmesi gerekir.

f)-“ . Onun kardeşleri varsa o zaman annesi için altıda bir’dir.”

Ayetin bu bölümünde, çocukların babanın olmadığı sadece annenin olduğu bir durumda mirasın nasıl pay edileceğinden,  söz edilmektedir. İşte ayetin bu bölümü nisa yüz yetmiş altıncı ayetle anlaşılmaktadır. Orada Diğer mirasçılara düşen hisseleri hesapladığımız zaman da anneye mirasın altıda biri düşmektedir. Bu da gösteriyor ki o miras paylaşımı erkek olan eşin yakınları için düzenlenmiş bir ayettir.

Mirasın çocukların ve babanın olmaması durumunda sadece anne varsa kardeşler devreye girmektedir. Unutulmamalıdır ki, kardeşleri eğer ölüp de, annenin miras hissesi altıda bir ise bilinmeli ki, bu pay erkek ölüp  de, ölen kişinin mirasının bölüşüm sırasında olmaktadır. Bu durum Nisa yüz yetmiş altıdaki ayette de gündeme gelmektedir.

Mirasın altıda biri annenin geri kalan miktar da kardeşlerindir.

g)-“ (Ancak bu hükümler, ölenin) Ettiği vasiyet veya (varsa) borcun düşülmesinden sonradır.”

Bu ifade Kur’an’ın miras hukukunda değişmez bir kuralıdır. Devamlı miras paylaşımları vasiyet ve borcun ödenmesinden sonra kalan miktardır.

2-BU BÖLÜMDE ÖLEN EŞLERDEN HERHANGİ BİRİSİ BULUNURSA BÖLÜŞÜLEN MİRASTAN SÖZ EDİLMEKTEDİR.

a)- “Eşlerinizin, eğer çocukları yoksa geride bıraktıklarının yarısı sizindir.”

Bu ayetin bu bölümde, karısı ölüp de, mirasçı olan erkeğe miras ile ilgili pay durumu, gündeme getirilmektedir.

Yani ölen kadın ise ve kadının da çocukları yoksa bu durumda erkeğe mirasın yarısı pay edilmektedir. Kalan yarısı da ölen kadının babasına ve anasına pay olarak verilir.

10.000.T.L olan miras yarısı yani beş bin lirası erkek olan eşe düşmektedir. Geri kalan Yarısı ise beş bin liranın üçte birisi anneye üçte ikisi de babaya aittir.

Babaya düşen pay miktar =3333.3 anneye düşen miktar=1666.6. hepsini topladığın zaman 10.000.T.L eder.

b)-“Şayet çocukları varsa, -onunla yapacakları vasiyetten ya da (ayıracakları) borçtan sonra- bu durumda bıraktıklarının dörtte biri sizindir. Diğer kalan miktar çocuklarındır.

Erkek eşe düşen miktar=10.000/4=2.500.tl.

Çocuklar iki kız bir erkek olursa Kalan yedi bin beş yüz tele olduğuna göre yedi bin beş yüz lira dörde bölünür her kıza bir hisse erkek çocuğa da iki hisse düşer.

Kızlardan her birisi= 1875 teledir. İki kız olduğuna göre 3750 tl erkeğe, iki kız hissesi olduğuna göre 3750 TL de erkek çocuğa düşen pay miktarı olmaktadır. Hepsinin toplamı=baba=2500+İki kız 3750+ erkek çocuk=3750=Toplam 10.000.Tl. Olmaktadır. *******************************


Ayetin yine bu bölümünde Karısının ölüp de geriye bıraktığı mirasın eğer çocukları varsa erkek eşine düşecek olan mirası gündeme getirmektedir. O da dörtte biridir. Diğer kalan miktar çocuklarına erkek ve kızlara tarif edilen oranda bölüştürülmektedir. Burada annesi ve babasına pay düşmemektedir.

10.000.T.L. Kalan miras kadının çocukları olması durumunda mirasın erkek eşine dörtte bir oranında olduğuna göre, iki bin beş yüz lirası pay olarak düşmektedir. Geri kalan miktar da Çocuklara erkeğe iki dişi hakkı verilmek üzere pay edilmektedir.

Yani Bir çocuk olsa bile çocuğa düşen miktar yedi bin beş yüz lira düşmektedir. Duruma göre erkek ve dişiler iseler bu miktarın dişilerin iki katı erkek çocuklara düşecek edilecek şekilde pay edilir.

c)-Sizin çocuğunuz yoksa, geriye bıraktıklarınızdan dörtte biri onların (kadınlarınızın)dır.

Bu ayette erkek eş ölür de kadın eş ona mirasçı kalırsa erkek eşin çocuğu da yoksa erkek eşin mirasından dörtte bir hakka sahiptir. Geri kalan miktar ölen erkeğin annesine ve babasına, kalır. Üçte biri annenin üçte ikisi babaya olmak üzere paylaştırılır.

10.000.T.L. Kadın için dörtte bir, Kalan mirasın üçte birisi erkeğin anasının üçte ikisi de erkeğin babasınındır.

d)-“ Eğer sizin çocuğunuz varsa geriye bıraktıklarınızdan sekizde biri onların (kadınlarınızın)dır.”

Ayetin bu bölümünde, eğer ölen eş erkek ise erkeğin çocukları da varsa karısına kalan mirasın sekizde biri pay olarak düşer, geri kalan çocuklarındır. Anne ve babaya bu durumda miras düşmez.

10.000.T.L. Mirasın sekizde birisi karısına düşer geri kalan miktar da Çocukludan erkek olanlara iki dişinin hissesi kadar pay edilerek dağıtılır.

g)-“ Mirası aranan erkek ya da kadın, çocuğu ve babası olmayan bir kimse olup erkek veya kız kardeşi bulunursa onlardan her biri için altıda bir vardır.”****

Ayetin doğru anlaşılmasında en zor olan konu burasıdır. On ikinci ayetin bu bölümde bahsedilen miras ölen kadın eşin babasız ve çocuksuz olan, annesine ve kardeşlerine nasıl pay edilişinin hükmü açıklanmaktadır.

Yani mirasçı bir anne ve kardeşlerden birisi erkek birisi kadın olması durumunda Erkek kardeş olsun kadın kardeş olsun ayırım yapılmadan her birine mirasın altıda biri verilmesi gerektiği vurgulanmaktadır. Geri kalan miras ise ölen kadının annesinindir. Oda gösteriyor ki anne mirasın üçte ikisine sahip olmaktadır. 

10.000.Tl. Erkek ve kız kardeş Her birisi için altıda bir olduğun göre ikisinin toplamı mirasın altıda ikisi olur. Anne o zaman mirasın üçte ikisine sahip olur.

Örnek olsun diye Bir de bu mirası rakamsal olarak çıkaralım.

Bu hesapta önce bilineni bir ortaya çıkarmaya çalışalım. On bin liranın altıda biri erkek ve kız kardeşler eşit olarak alacaklarına göre, 10.000/6=1666,6 Bir kardeşe düşen miktar iki kardeşe düşen miktar iki ile çarpılır.3333,3 yaklaşık olarak çıkar kardeşlere düşen bu payı mirasın tamamından çıkarılınca kadın ölen eşin annesinin mirası ortaya çıkar. Annenin payı=6666.7 yaklaşık olarak çıkmaktadır.


4/176- Eğer kız kardeşi iki ise, geride bıraktıklarının üçte ikisi onlarındır.

Bakınız on ikinci ayette erkek ve kız kardeş mirasçı olup da mirastan her birisi için altıda bir pay alırken bu ayette iki kız kardeş olsa bile mirasın üçte ikisine sahip olmaktadırlar.

Dikkat ederseniz on ikinci ayette anneye düşen pay oranı artarken yüz yetmiş altıncı ayette kardeşlere verilen oran artmaktadır. Bu bir çelişki değil bu bir çelişiksizliktir anlayabilenler için tabi ki!

4/176-Eğer kız kardeşi iki ise, geride bıraktıklarının üçte ikisi onlarındır. Ama (mirasçılar) erkekler ve kız kardeşler ise, bu durumda erkek için dişinin iki payı vardır. Allah, -şaşırıp sapmayasınız diye- açıklar. Allah, her şeyi bilendir.

Yani, bir kız kardeş olunca, mirasın yarısı, iki kardeş olunca mirasın üçte ikisi iki veya daha fazla kardeşler olması durumunda daha çok hisse almaları dile getirilmektedir. Bu durumda anne çok kardeşli oldukları zaman mirasın altıda birine hak kazandığı görülmektedir.

f)-“ Eğer bundan fazla iseler, bu durumda -kendisiyle yapılan vasiyette ya da (varsa) borçtan sonra- üçte bir’de -zarara uğratılmaksızın onlara ortaktırlar.”****

Ayetin bu bölümünde kardeşler erkek olsun kadın olsun iki veya ikiden fazla iseler bu durumda mirasın üçte biri kardeşlerin geri kalan üçte iki de anneye aittir.

10.000.T.L. Mirasın üçte biri kardeşlerin olduğuna göre anne payın üçte ikisini almaktadır kardeşler de kendi aralarında Kalan miktarı erkek olsun kadın olsun kalan mirasın üçte birini kendi aralarında eşit olarak pay edilir.

Yine önemli olan bir konu da söz konusu on ikinci ayette bahsedilen mirasta kardeşler ikiden çok olsa bile anne mirasın üçte ikisine malik olduğu halde nisa yüz yetmiş altıncı ayette kardeşler ikiden fazla olduğu zaman mirasın üçte birisine sahip olmaktadırlar.

Miras paylaşımında bu farklı inceliği de gözler önüne sermek istedim.

NİSA YÜZ YETMİŞ ALTINCI AYETTE BABASIZ VE ÇOCUKSUZ MİRAS PAYLAŞIMI.

4/176- Senden fetva isterler. De ki: “Allah, ‘çocuksuz ve babasız olanın (kelale’nin)’ mirasına ilişkin hükmü açıklar. Ölen kişinin çocuğu yok da kız kardeşi varsa, geride bıraktıklarının yarısı kız kardeşinindir. Ama (ölen) kız kardeşinin çocuğu yoksa, kendisi (erkek kardeşi) ona mirasçı olur. Eğer kız kardeşi iki ise, geride bıraktıklarının üçte ikisi onlarındır. Ama (mirasçılar) erkekler ve kız kardeşler ise, bu durumda erkek için dişinin iki payı vardır. Allah, -şaşırıp sapmayasınız diye- açıklar. Allah, her şeyi bilendir.

Bu ayet de Nisa on ikinci ayette ölen kadın eşin babasız ve çocuksuz olan miras paylaşımından söz etmekteydi nisa yüz yetmiş altıncı ayette ise ölen erkek eşin babasız ve çocuksuz anne ve kardeşlere düşen mirasın paylaşımından söz etmektedir.

a)-“ Senden fetva isterler. De ki: “Allah, ‘çocuksuz ve babasız olanın (kelale’nin)’ mirasına ilişkin hükmü açıklar.

On ikinci ayette Çocuksuz ve babasız bir kadının geride kalan mirasçıları gündeme getirmiştik. Onun mirasının baba ve çocuklar olmadığı zamanda, kadının annesine ve kadındın erkek ve kız kardeşlere mirasın paylaştırıldığını görmekteyiz.

Nisa Yüz yetmiş altıncı ayette ise Çocuksuz ve babasız olup da ölen bir erkeğin mirasının anneye ve kardeşlere nasıl paylaştırılması söz konusudur. Babasız ve çocuksuz olduğuna göre, sadece anne ve kardeşleri gündeme gelmektedir.

b)-“ Ölen kişinin çocuğu yok da kız kardeşi varsa, geride bıraktıklarının yarısı kız kardeşinindir.”

Ayetin bu bölümünde Ölen erkek eşin, miras paylaşımında, babası ve çocuğu olmayan, sadece Anne ile sadece bir kız kardeş vardır.

Ölen kişinin sadece bir kız kardeşi varsa mirasın yarısını annesi, yarısını da kız kardeşi almaktadır.

Unutulmamalıdır ki, Kur’an Bilinen şeyleri ortaya koyar bilinmeyen şeyleri biz o bilinenlerden hareket ederek tezat teşkil etmeyecek şekilde bilinmeyenleri çıkarırız.

10.000.T.L. Yarısı kız kardeşin diğer kalan yarısı başka bir mirasçı olmadığına göre, ölen erkeğin annesinindir.

c)-“ Ama (ölen) kız kardeşinin çocuğu yoksa kendisi (erkek kardeşi) ona mirasçı olur.”

Yine Ayetin bu bölümünde İki kardeşten söz edildiğini diğer ayetler bütünlüğünden anlamak gerekir. Birisi erkek kardeş diğeri kız kardeştir. Kız kardeşinin çocuğu olmayıp da ölmüşse, kız kardeşine, erkek kardeş kız kardeşe düşecek payları da beraber almasından söz etmektedir. Yani mirasın üçte ikisi erkek kardeşin eri kalan miktar ölen kız kardeş ve annesindir.

Bu ayette Bir bilinmeyen vurgu daha yapılmaktadır. Eğer kız kardeşin çocuğu olmuş olsaydı Demek ki ölen kız kardeşe düşen pay çocuğuna intikal edecekti. Olmayınca ölen kız kardeşinin payını da erkek kardeş almaktadır.

10.000.T.L. Bir erkek kardeş anne kız kardeş ve olduğu zaman üç kız hissesi bir de anne hissesi gündeme gelmektedir. Mirasın üçte ikisine erkek kardeş sahip olduğuna göre anne ve kız kardeş mirasın üçte birine sahip olmaktadırlar.

En zor paylaşımlardan birisi ayetin bu bölümüdür.
Ayetin bu bölümünde Mirasçı olarak erkek annesi ve erkek kardeş gündeme gelmektedir. Ayrıca ölmüş olan bir kız kardeş de çocuğu olmayıp düşecek olan payı da öldüğü için erkek kardeşe düşmesinden söz ediliyor. O zaman şöyle pay edilir.

10.000/6= 1666,6 Altıda birisi annenin olduğuna göre Erkek kardeşe düşen payı hesaplayalım.

Erkek kardeş=iki kız kardeş hissesi aldığına göre iki hisse de erkeğin olmaktadır. O zaman

10.000/3=3333,3 düşen^miktar üçte iki olduğuna göre bunun iki katı da 6666,7 +1666,6= Toplam miktar yaklaşık olarak 8333,3 erkek kardeşe düşen paydır. Bu miktarın yarsı da 1666,6 toplam erkek kardeşe düşen miktardır.

Sağlamasını yapmaya çalışalım.8333,3 erkek kardeşe +1666.7 anneye düşen miktar=10.000Tldir.


O zaman 10.000T.L. üç eşit parçaya bölünür iki eşit miktar erkek kardeşin geri kalan üçte bir miktar iki eşit parçaya bölünür yarısı annenin yarısı ölen kız kardeşin idi o kız kardeşin hakkı da erkek kardeşe düşünce Anne mirasın altıda birine sahip olmaktadır. Erkek kardeş de altıda beşine hak sahibi olmaktadır. Bakınız bu paylaşım şu paylaşım şekliyle de örtüşmektedir.” Onun kardeşleri varsa o zaman annesi için altıda bir’dir.”


d)-“ Eğer kız kardeşi iki ise, geride bıraktıklarının üçte ikisi onlarındır.”


Ölen erkeğin iki kız kardeşi varsa bu durumda mirassın üçte ikisi iki kız kardeşindir. Kalan miktar da annesine aittir o da üçte bire isabet etmektedir.

10.000.T.L. Üç eşit parçaya bölünür anne iki kız kardeş her biri mirasın üçte birine hak sahibi olmuş oluyor.

e)-“ Ama (mirasçılar) erkekler ve kız kardeşler ise, bu durumda erkek için dişinin iki payı vardır.”

Ayetin bu bölümünde, Ölen erkeğin kardeşleri kızlar ise anne mirasın altıda birine kardeşler de kalan mirasın altıda beşine isabet etmektedir.

10.000.T.L. Miktar altı da birisi annenin geri kalan altı da beşi kaç kız ve erkek varsa erkek iki dişinin hissesi kadar alacak şekilde pay edilir.

Annenin payı 10.000./6=1666.6

Dört kız kardeş iki de erkek kardeş olsun Ayette her erkek kardeş iki dişi payı alacak olduğuna göre klan miras sekiz dişi payı eder.

Her dişi için= 1388,6 Pay düşmektedir. Miras miktarı 10.000 TL. Olduğuna göre 10.000.-1666,6=8333,3 eder. Bu miktar kardeşler payıdır. Her erkek iki dişi payı aldığına göre her erkek 2083.3pay alır. iki erkek olunca=4166.6 erkek kardeşlere düşen pay olur.

Dört kız miras toplamı=4166,6=erkek kardeşler alınan miras toplamı=4166,6.anne miras=1666,7 hepsinin toplamı=10.000. Türk lirası idi. bölüşülenlerin toplamı o olduğuna göre demek ki, Allah hesap yapmasını biliyormuş.

İsterseniz zor gibi görülen bu matematiksel paylaşımı da yapmaya çalışalı


KUR’AN ÜÇ FARKLI KONUMDA ÖLENLERİN GERİDE BIRAKTIĞI MİRASIN PAYLAŞIM FARKLILĞINI ANLATIR.

1-ÖLENLERİN EŞLERİNİN OLMADIĞI DURUMDA KALAN MİRASÇILARA PAYLAŞIM ŞEKLİ.

a)-“ Çocuklarınız konusunda Allah, erkeğe iki dişinin hissesi kadar tavsiye eder.”

Şimdi kişilere konumlara göre Ölen kişilerden kalan mirasın vasiyet ve borcun düşülmesinden sonra örnek olarak on bin Türk lira mirası kalmış olsun.

10.000 T.L Bu miktar eğer ölenin bir erkek çocuk bir de kız çocuğu varsa bu durumda erkek çocuk kız çocuğuna iki kız hissesi tavsiye edildiğine gere on bin T.L üç eşit parçaya bölünür kız çocuğuna bir hisse, erkek çocuğuna iki hisse olarak pay edilir.

b)-“Eğer onlar ikiden çok kadın ise (ölünün) geride bıraktığının üçte ikisi onlarındır.”

Ayetin bu bölümünde iki veya daha çok kız çocuğu olması durumunda kalan mirasın üçte ikisi kız çocukların geri kalan mirasın üçte biri de anneye ve babaya pay olarak verilmektedir. Yine vasiyet ve borcun düşülmesinden sonra kalan miras on bin Türk lirası olsun. Bu durumda!

10.000 T.L. üçte ikisi kızların kız sayısı kaç ise üçte ikisi eşit olarak sayıya göre bölünür.

10.000.T.L. üçte birisi anneye ve babaya kalmaktaydı Bu miktarın da üçte birisi annenin üçte ikisi de babanındır.

c)-“ Kadın (veya kız) bir tek ise, bu durumda yarısı onundur.”

Ayetin bu bölümünde ölen kişinin sadece bir kız çocuğu ve anne babasının mirasçı oluşunu ele almaktadır. Bu durumda kalan mirasın yarısı kız evladın ise diğer yarısı da anne ve babaya aittir. Bu durumda!

10.000.T.L sının yarısı kız çocuğunun diğer kalan yarısının da anne ve baya ait olmaktadır. Baba kalan yarısının üçte ikisine anne de üçte birine hak sahibidirler.


d)-“ Bir (erkek) çocuğu varsa, geriye bıraktığından anne ve babadan her biri için altıda bir”

Ayetin bu bölümünde ölenlerden sadece bir erkek çocuğunun olup diğer mirasçılardan anne ve babanın olması durumundaki mirasın paylaşımını ele almaktadır.

Mirasın sadece bir kız çocuğu olduğunda yarısına sahip oluyorsa bu durumda sadece bir erkek çocuk ve anne bası olduğu konumda erkek çocuk mirasın otomatik olarak üçte ikisine sahip olduğu gündeme gelmektedir.
Yapılan varis veya kalan borçtan sonra on bin Türk lirası miras kalmış olsun. Bu urumda!

10.000.T.L. Mirasın bu bölümünde, Mirasçı olan anne baba ve erkek çocuktur. Anne ve baba birasın her biri altıda birine sahip olduğuna göre mirasın tamamının altıda ikisi anne babanın geriye kalan altıda dördü de erkek çocuğun olduğu belirlenir.  Oda gösteriyor ki üçte ikisi erkek evlada üçte birisi de anne ve babaya düşmektedir.

e)-“ çocuğu olmayıp da anne ve baba ona mirasçı ise, bu durumda annesi için üçte bir vardır.”

Kur’an ayetin bu bölümünde, çocuğu yoksa anne babası ona mirasçı olduğu bir konumdan bahsetmektedir Bu da gösteriyor ki, çocuk yok, eş yok, sadece ölenin mirası anne ve babaya düşmektedir.

10.000.T.L. Bu miktar üç eşit parçaya bölünecek üçte ikisi babanın üçte birisi de annenindir.

f)-“ . Onun kardeşleri varsa o zaman annesi için altıda bir’dir.”

Bu bölümde Mirasa kardeş girdiği zaman bilinmelidir ki baba çocuklar ve eşler olmadığı anlaşılmalıdır.

Ayetin bu bölümünde de çok önemli bir noktaya temas ettiğini görmekteyiz. Burada Mirası bölüşülen ölen kadın olan annesi ve kardeşleri gündeme gelmektedir.

10.000.T.L. Kalan mirasın altıda birisi çıkarılır geri kalan miktar kardeşler arasında

2-ÖLENLERİN EŞLERDEN HER HANGİ BİRİSİNİN BULUNDUĞU KONUMDAKİ PAYLAŞIM ŞEKLİ;

a)- “Eşlerinizin, eğer çocukları yoksa geride bıraktıklarının yarısı sizindir.”

Bu Ayetin bu bölümde karısı ölüp de, mirasçı olan erkeğin miras ile ilgili konumu gündeme getirilmektedir.

Yani ölen kadın ise, kadının da çocukları yoksa bu durumda erkeğe mirasın yarısı pay olarak verilmektedir. Kalan miktar da kadının annesi ve babasınadır.

Mirasın vasiyet ve borcun düşülmesinden sonra yine on bin lira miras olsun.

10.000.T.l. Bu ayete göre kadın ölüp de kadının malından eğer çocukları yoksa yarısını hayatta kalan erkek eş sahiptir. Bu durumda on bin ikiye bölündüğünde erkeğe düşen miras beş bin liradır.

Geri kalan miktarda kadının anasına ve babasına pay edilir. On birinci ayetin şu bölümüne göre pay edilir.

e)-“ çocuğu olmayıp da anne ve baba ona mirasçı ise, bu durumda annesi için üçte bir vardır.”

Ani beş bin liranın üçte birisi annenin üçte ikisi de babanındır.

b)-“Şayet çocukları varsa, -onunla yapacakları vasiyetten ya da (ayıracakları) borçtan sonra- bu durumda bıraktıklarının dörtte biri sizindir. Diğer kalan miktar çocuklarındır.

Ayetin yine bu bölümünde Karısının ölüp de geriye bıraktığı mirasın eğer çocukları varsa erkek eşine düşecek olan mirası gündeme getirmektedir. O da dörtte biridir. Diğer kalan miktar çocuklarına erkek ve kızlara tarif edilen oranda bölüştürülmektedir.

c)-Sizin çocuğunuz yoksa, geriye bıraktıklarınızdan dörtte biri onların (kadınlarınızın)dır.

Yani kadın ölür erkek mirasçı kalırsa kadının da çocukları varsa bu durumda erkek mirasın dörtte birini alır diğer kalanı çocuklarındır.

d)-“ Sizin çocuğunuz yoksa, geriye bıraktıklarınızdan dörtte biri onların (kadınlarınızın)dır.”

Ayetin bu bölümünde eşlerden eğer erkek ölür kadın ona mirasçı kalırsa eğer erkeğin çocuğu da yoksa bu durumda kadın mirasın dörtte birine sahip olur. Geri kalan da erkeğin anasına babasına pay edilir.

f)-“ Eğer sizin çocuğunuz varsa geriye bıraktıklarınızdan sekizde biri onların (kadınlarınızın)dır.”

Ayetin bu bölümünde, eğer ölen eş erkek ise erkeğin çocukları da varsa karısına kalan mirasın sekizde biri pay olarak düşer geri kalanı çocuklarındır. Anne ve babaya bu durumda miras düşmez.

g)-“ Mirası aranan erkek ya da kadın, çocuğu ve babası olmayan bir kimse olup erkek veya kız kardeşi bulunursa onlardan her biri için altıda bir vardır.”****

Ayetin doğru anlaşılmasında en zor olan konu burasıdır. Biz On ikinci ayetin bu bölümde bahsedilen miras ölen kadın eşin babasız ve çocuksuz olan yakınlarına nasıl pay edildiğini anlıyoruz.

Yani mirasçı bir anne ve kardeşlerden birisi erkek birisi kadın olması durumunda Erkek kardeş olsun kadın kardeş olsun ayırım yapılmadan her birine mirasın altıda biri verilmesi gerektiği vurgulanmaktadır. Geri kalan miras ise ölen kadının annesinindir. Oda gösteri yor ki anne mirasın üçte ikisine sahip olmaktadır.

4/176- Eğer kız kardeşi iki ise, geride bıraktıklarının üçte ikisi onlarındır.

Bakınız on ikinci ayette erkek ve kız kardeş mirasçı olup da mirastan her birisi için altıda bir pay alırken bu ayette iki kız kardeş olsa bile mirasın üçte ikisine sahip olmaktadırlar.

Dikkat ederseniz on ikinci ayette anneye düşen pay oranı artarken yüz yetmiş altıncı ayette kardeşlere düşen pay artmaktadır.

4/176-Eğer kız kardeşi iki ise, geride bıraktıklarının üçte ikisi onlarındır. Ama (mirasçılar) erkekler ve kız kardeşler ise, bu durumda erkek için dişinin iki payı vardır. Allah, -şaşırıp sapmayasınız diye- açıklar. Allah, her şeyi bilendir.

Yani, bir kız kardeş olunca, mirasın yarısı, iki kardeş olunca mirasın üçte ikisi iki veya daha fazla kardeşler olması durumunda daha çok hisse almaları dile getirilmektedir. Bu durumda anne çok kardeşli oldukları zaman mirasın altıda birine hak kazandığı görülmektedir.

f)-“ Eğer bundan fazla iseler, bu durumda -kendisiyle yapılan vasiyette ya da (varsa) borçtan sonra- üçte bir’de -zarara uğratılmaksızın onlara ortaktırlar.”

Ayetin bu bölümünde kardeşler erkek olsun kadın olsun iki veya ikiden fazla iseler bu durumda mirasın üçte biri kardeşlerin geri kalan üçte iki de anneye aittir.

Yine önemli olan bir konu da söz konusu on ikinci ayette bahsedilen mirasta kardeşler ikiden çok olsa bile anne mirasın üçte ikisine malik olduğu halde nisa yüz yetmiş altıncı ayette kardeşler ikiden fazla olduğu zaman mirasın altıda birisine sahip olmaktadır.

Miras paylaşımında bu farklı inceliği de gözler önüne sermek istedim.

Sonuç olarak, Kur’an’da en zor anlaşılabilen konulardan birisi Miras paylaşımıdır. Kur’an’ın tanımladığı şekilde Paylaştırabilmek için Miras ayetleri ile ilgili bütün alternatif kuralları bilmek ve ayetler arasında güçlü bir bağ kurarak ancak doğru bir çözüm gerçekleştirilebilir.

Doğrularım Allah’a yanlışlarım ise bana aittir. En doğrusunu Allah bilir.

ALİ RIZA BORAZAN
MERSİN -ANAMUR


Hiç yorum yok: