RAHMAN VE RAHİM OLAN ALLAH'IN ADIYLA
AŞAĞIDA
KARŞILIKLARI VERİLMİŞ OLAN KELİME VE DEYİMLERİN ANLAŞILMASI İLE KURAN OKUNUP
ANLAŞILMAYA ÇALIŞILIRSA DOĞRU BİR SONUCA VARILACAĞI KANAATİNDEYİM.
MELEK;
İNSANLARIN BİYOLOJİK VE PSİKOLOJİK YAPILARI DA DÂHİL OLMAK ÜZERE İNSANLARIN
EMİRLERİNE AMADE OLARAK YARATILMIŞ OLAN BÜRÜN VARLIKLARIN ADIDIR.
ÂDEM;
YERYÜZÜNDE ALLAH’IN KENDİSİNE MUHATAP ALDIĞI VE BELİRLİ BİR ZAMAN DİLİMİ
İÇERİSİNDE BİR SORUMLULUK VE EMANET YÜKLEYEREK İMTİHANA TABİ TUTTUĞU İNSANLARIN
GENEL ADIDIR.
İNSAN; HEM TAKVA YOLUNA EĞİLİMLİ HEM DE İBLİSİN
YOLUNA EĞİLİMLİ AKLI İLE DİĞER VARLIKLARDAN AYRILAN NÖTR BİR VARLIKTIR.
İBLİS;
İNSANIN YARATILIŞTA VERMİŞ OLDUĞU “RABBİM ALLAH’TIR” SÖZÜNDEN CAYDIRMAKLA GÖREVLİ
İNSANIN ÖZ İÇERİSİNDE FISILTI VEREN BİR MELEKTİR.
ŞEYTAN;
İBLİSİN TEKLİFLERİNİ YAŞAM İLKESİ HALİNE GETİREREK GERİYE DÖNÜŞÜ MÜMKÜN OLMAYAN
İNKARDA AYAK DİRETEN İNSANLARIN ADIDIR.
CİN;
YARATILIŞTA VERMİŞ OLDUĞU “RABBİM
ALLAH’TIR “ SÖZÜNDEN CAYARAK İBLİSİN AĞACINDAN NEMALANAN RABBANİ YOLDAN SAPAN
İNSANLARIN GENEL ADIDIR.
YASAK
AĞAÇ; ALLAH’IN DENEMEYE TABİ TUTTUĞU İNSANLARIN YEMELERİNİ, İÇMELERİNİ,
YAPMALARINI, YASAKLADIĞI BÜTÜN HARAM OLAN ŞEYLERİN ADIDIR. BİR BAŞKA İFADEYLE
İBLİSİN TEKLİFLERİNİN GENEL ADIDIR.
CENNET;
İNSANLARIN KENDİLERİNE VERİLMİŞ BİR ZAMAN DİLİMİ İÇERİSİNDE DÜNYA HAYATINDA
DENENEREK İMTİHANI KAZANANLARIN AHİRET HAYATINDA MÜKAFATLANDIRILACAĞI EBEDİ
HAYATTIR.
ÂDEM
VE EŞİNİN ÇIKARILDIĞI CENNET; HER İNSANIN DOĞUMUNDAN ERGENLİK DÖNEMİNE KADAR
GÜNAHSIZ YAŞADIĞI BİR DÖNEMİN ADIDIR. NE ZAMAN ONA SORUMLULUK VEYA EMANET
YÜKLENDİ, ARTIK BULUNMUŞ OLDUĞU KONUMDAN ÇIKARAK İŞLEDİĞİ HER SUÇUN VE İŞLEDİĞİ
HER GÜZEL DAVRANIŞIN KARŞILIĞININ KAYIT ALTINA ALINMASIDIR.
TAKVA;
HER İNSANIN ÖZ YAPISINDA VAR OLAN İBLİSİN VESVESELERİNE KARŞI İNSANI UYARAN BİR
SİGORTADIR. TOPLUM DİLİNDE BUNUN ADI VİCDANDIR.
AKIL;
İNSANIN KENDİ ÖZGÜR İRADESİYLE GEREK TAKVA YOLUNDA GEREKSE İBLİSİN YOLUNDA
VERMİŞ OLDUĞU KARAR DOĞRULTUSUNDA GİTTİĞİ YOLDA HİZMET SUNAN BİR MELEĞİN ADIDIR.
BEDEN;
İNSANIN ET KEMİK ORGAN VE HÜCRELERİNİN OLUŞTULDUĞU GÖRÜNEN KISMIDIR.
CAN;
İNSANIN AYAKTA DURMASINI SAĞLAYAN DİRİ TUTAN DUMANSIZ ATEŞTEN YARATILAN
ENERJİNİN ADIDIR.
RUH;
BEDEN VE CANIN BÜTÜN ORGAN VE HÜCRELERİNİN GÖREVLERİNİ AKTİF HALE DÖNÜŞTÜREN VE
İNSANIN KARAR VERME NOKTASINDA VERDİĞİ KARAR DOĞRULTUSUNDA LOKOMOTİFLİK YAPAN
OLGUNUN ADIDIR.
NEBİ;
İNSANLAR İÇERİSİNDE ALLAH’TAN ALMIŞ OLDUĞU VAHİYLERLE İNSANLARA DÜNYA YAŞAMINI
EN DOĞRU VE EN GÜZEL BİR ŞEKİLDE ALLAH’IN BİLDİRMESİYLE BİLEN İNSANLARIN ADIDIR.
RESUL;
ALLAH’TAN ALMIŞ OLDUĞU BİLGİLERİ EKSİLTMEDEN FAZLALAŞTIRMA DAN DİĞER İNSANLARA
AKTARANLARA VERİLEN BİR İSİMDİR.
CİBRİL;
ALLAH’IN NEBİLERLE KONUŞMA OLGUSUNUN ADIDIR.
TAĞUT; ALLAH’IN RAPLİĞİNİN KARŞISINDA İLAH VE RAB
KABUL EDİLMİŞ DOKTRİNLER, SİSTEMLER, İDEOLOJİLER VE BUNLARIN ÖNDERLERİNE
VERİLEN İSİMDİR.
RAB;
TERBİYE EDEN GÖZETEN DESTEKLEYEN KORUYAN EĞİTEN DEMEKTİR. EN GÜZEL TERBİYE EDEN
RAB ALLAH’TIR.
İLAH;
TAPINILAN KOYDUĞU EMİRLER KARŞISINDA SELAM DURULAN VARLIKLARA VERİLEN BİR
İSİMDİR. EN SAYGI DUYULMASI GEREKEN İBADET
VE KULLUĞA EN LAYIK İLAH OLAN ALLAH’TIR.
PUT;
ALLAH’IN DIŞINDA İNSANLARIN ORTAYA KOYDUKLARI İDEOLOJİLERİN SEMBOL HALİNE
GETİRDİKLERİ VE TAPTIKLARI VE
HEYKEL HALİNE GETİRDİKLERİ ŞEYLERE VERİLEN İSİMDİR.
EHL-İ
KİTAP; ALLAH’TAN GELEN VAHİY ORİJİNLİ DİNİ BOZARAK SATARAK GİZLEYEREK
İNSANLARIN ZAN VE TAHMİNLE ALLAH’TAN OLMADIĞI HALDE BU ALLAHTAN’DIR DİYEN
KİŞİLERE VE TOPLUMLARA VERİLEN BİR İSİMDİR.
MÜŞRİK;
İNSANLAR İÇİN ALLAH’IN GÖNDERMİŞ OLDUĞU DİNİN KARŞISINDA DÜNYA YAŞAMINI KENDİ
AKILLARINDAN ÇIKARDIKLARI KURALLAR KOYAN VEYA KURAL KOYANLARI TAKLİT EDENLERE
VERİLEN BİR İSİMDİR.
İSLAM;
DÜNYA ÜZERİNDE NE KADAR DİN FARKLILIĞI VARSA FARKLI DİNLERDE OLAN İNSANLARIN
KENDİ DİN ANLAYIŞLARINI BAŞKALARININ DİN ANLAYIŞLARINA MÜDAHALE EDİLMEDEN
HERKESİ KENDİ DİN VE YAŞAM ÖZGÜRLÜĞÜ İÇERİSİNDE BIRAKARAK ALLAH’IN İNSANLARDAN
İSTEDİĞİ BİR SİSTEMİN ADIDIR.
NESH
ETMEK; ALLAH’IN NEBİLER ARACILIĞI İLE GÖNDERMİŞ OLDUĞU VAHİYLERİN İNSANLAR
TARAFINDAN BAZI HÜKÜMLERİNİN BOZULMASI VE YENİ BİR PEYGAMBERLE DÜZELTİLMESİDİR.
VEYA TEKNOLOJİK GELİŞMERDE YENİSİNİN VE DAHA GÜZELİNİN GELMESİ İLE ÖNCEKİ
ÜRETİLENLERİN TEDAVÜLDEN KALDIRILMASIDIR.
ÜMMİ;
HİÇ BİR VAHİY ORİJİNLİ GELEN KİTAPLARA VE PEYGAMBERLERE AHİRET GÜNÜNE İMAN
ETMEYEN KİŞİLERE VE TOPLUMLARA VERİLEN BİR İSİMDİR.
ATEİST;
ALLAH’A PEYGAMBERLERE KİTAPLARA AHİRET GÜNÜNE İNANMAYAN ATA DİNİ MENSUPLARINA KURAN’IN
VERDİĞİ BİR İSİMDİR.
DEİST;
ALLAH’A İNANDIĞI HALDE ALLAH İNANCINI YAŞAMINA KARIŞTIRMAYAN KİŞİLERE VE
TOPLUMLARA VERİLEN BİR İSİMDİR.
ÖLÜ;
HAYATİ FONKSİYONLARINI YİTİRMİŞ OLANLARA VERİLEN BİR İSİM OLDUĞU GİBİ, AYNI
ZAMANDA YARATILIŞ GAYESİNDEN HABERDAR OLMAYAN İNSANLARA DA VERİLEN BİR İSİMDİR.
ASA;
GÜÇ VE KUVVETİ TEMSİL EDEN BİR KELİMEDİR. KİŞİLERİN DÜNYADAKİ MAKAMI ZENGİNLİĞİ
KOLTUĞU ANLAMLARINA GELDİĞİ GİBİ PEYGAMBERLERDE İLAHİ MESAJLA DESTEKLENMİŞ
SÖYLEM VE EYLEMLERİNE VERİLEN BİR İSİMDİR.
SALÂT;
MÜSLÜMAN OLANLARIN DÜNYA YAŞAMINDAKİ HAL VE HAREKETLERİNİ VAHYİN DOĞRULTUSUNDA
YAPMASI VE BU YAPMIŞ OLDUĞU DAVRANIŞLARIN VAKİTLERİ BELİRLENMİŞ ZAMAN DİLİMLERİNDE
ALLAH ADINA YAPTIĞINI RİTÜEL HALE GETİRMESİDİR.
ORUÇ;
HER SAĞLIKLI VE AKIL BALİĞ ÇAĞINA GELMİŞ MÜSLÜMAN OLANLARIN SENEDE BİR AY
RAMAZAN AYINDA SEHER VAKTİNDEN AKŞAMA ERİNCEYE KADAR YEMEKTEN İÇMEKTEN VE
CİNSELLİKTEN UZAKLAŞARAK BU OLAY BİR AY TEKRARLANMASIDIR. İKİNCİ ANLAMI İSE
SÖZÜN TESİR ETMEDİĞİ ZAMANLARDA HALKLA DİYALOĞUN KESİLMESİ VE AYET BELGE GELENE
KADAR SABIRLA BEKLENMESİDİR. MERYEM'DE VE ZEKERİYA'DA ÖRNEKLİĞİ VERİLDİĞİ
GİBİDİR.
HAC;
SAĞLIĞI VE MALİ GÜCÜ YERİNDE OLAN MÜSLÜMANLARIN HAC YAPMA ŞARTLARININ ALLAH’IN
İSTEDİĞİ GİBİ YERİNDE OLDUĞU ZAMANLARDA DÜNYA MÜSLÜMANLARININ YILDA BİR SEFER
TOPLANARAK RİTÜELLERİ İLE BERABER HAC İBADETİNİ YERİNE GETİRMELERİDİR. BİR
BAŞKA İFADEYLE HAC, MÜSLÜMANLARIN YILLIK KONGİRELERİDİR.
CUMA;
MÜSLÜMAN OLANLARIN HAFTALIK HADİSELERİ DEĞERLENDİRMEK ÜZERE CUMA GÜNÜ
TOPLANARAK VE ÖĞLE NAMAZINI TOPLU HALDE KILDIKLARI BİR NAMAZDIR.
KIBLE;
İNSANLAR İÇERİSİNDE HİÇ BİR PEYGAMBER EĞİTİMİ GÖRMEMİŞ ALLAH’IN KENDİSİNE
VERDİĞİ DONANIMLA YERLERİ VE GÖKLERİ YARATAN ALLAH’I BULARAK TEVHİT AKİDESİNİN
DORUĞUNA ULAŞAN İBRAHİM PEYGAMBERİN ÖRNEK BİR İNSAN MODELİ OLUŞUNA İŞARET
EDİLEN YAŞAM BİÇİMİ HAYAT TARZIDIR.
ZEKÂT;
İSLAM TOPLUMU VEYA DEVLETİNİN AYAKTA DURABİLMESİ VE HALKIN GENEL VE ÖZEL
İHTİYAÇLARININ KARŞILANABİLMESİ İÇİN, MALİ GÜCÜ YERİNDE OLAN MÜSLÜMAN HALKTAN
ALDIĞI VERGİNİN ADIDIR.
İNFAK;
BİR FERT OLARAK KİŞİLERİN KENDİ ÖZGÜR İRADELERİ İLE ALLAH’IN KENDİLERİNE VERMİŞ
OLDUĞU NİMETLERDEN İHTİYAÇ SAHİPLERİNE YAPMIŞ OLDUĞU KARŞILIKSIZ BAĞIŞIN
ADIDIR.
SADAKA; İSLAM OTORİTESİNİN VEYA MÜSLÜMAN OLAN
FERTLERİN BİR YÜKÜMLÜLÜK OLARAK KENDİLERİNİ ARINDIRMAK VE TEMİZLEMEK İÇİN
VERMİŞ OLDUĞU ZORUNLU BİR BAĞIŞIN ADIDIR. ZEKATTAN VE İNFAKTAN NÜANS FARKI İLE
AYRILMAKTADIR.
CİZYE;
İSLAM OTORİTESİNİN EHLİ KİTAP OLANLARA VERMİŞ OLDUĞU HİZMETLERE KARŞI ALMIŞ
OLDUĞU VERGİNİN ADIDIR.
ZİKİR
EHLİ; KENDİ UZMANLIK ALANINDA BİLGİYE BELGEYE ULAŞAN DEMEKTİR.
ZİKİR;
YARATILMIŞ OLAN EVREN YASALARI İLE GÖNDERİLMİŞ OLAN VAHİYLER ARASINDAKİ UYUMLULUĞU
TESPİT ETMEK İÇİN TEFEKKÜR ETMEK O KONUDA YOĞUNLAŞMAK DEMEKTİR.
ADAM,
KADIN VE ERKEK AYIRIMI YAPILMADAN HER İKİSİNE DE VERİLEN BİR İSİMDİR.
ERKEK
ADAM; YARATILIŞTA VERMİŞ OLDUĞU SÖZDEN HER NE ŞART OLURSA OLSUN CAYMAYAN VE
ERKEK VE KADIN İÇİN KULLANILMIŞ BİR İSİMDİR.
PERDE;
İMAN EDENLERLE İMAN ETMEYENLER ARASINDAKİ YAŞAM BİÇİMİ FARKLILIĞI OLDUĞU GİBİ,
AYNI ZAMANDA İNKAR EDENLERİN KURAN’IN GETİRDİĞİ BİLGİLERE KARŞI DUYARLILIĞININ
KAPALI OLMASIDIR.
DÜZELTİLMİŞ
BEŞER; VAHYİN GÖZETİMİNE GİRMİŞ OLAN NEBİ
VE RESULLER İÇİN KULLANILMIŞ BİR İFADEDİR.
BEŞİKTEKİ
ÇOCUĞUN KONUŞMASI; KONU İÇERİSİNDE MECAZİ BİR ANLAM TAŞIMAKTADIR. ELLİ ALTMIŞ
YAŞINDA BİRİSİNE SEKSEN DOKSAN YAŞINDAKİ BİR KİŞİNİN DAHA DÜNKÜ ÇOCUKSUN DEMESİ
GİBİDİR.
KURAN’DA
BU İFADE İSA PEYGAMBER İÇİN KULLANILMIŞTIR. KONU İÇERİSİNDE DİKKAT EDERSENİZ,
KENDİSİNE KİTAP VE HİKMET VERİLDİĞİ SÖYLENMEKTEDİR. OYSA BEŞİKTEKİ ÇOCUĞA KİTAP
VE HİKMET VERİLMEZ. ANCAK ERGENLİK DÖNEMİNDEN SONRA VERDİĞİ BİR GERÇEKTİR.
ÜMMET;
AYNI DİN ŞERİAT VE YAŞAM BİÇİMİ ETRAFINDA OLAN İNSAN TOPLULUĞUDUR.
VAHİY
ORİJİNLİ DİNİN KURALLARINI KENDİLERİNE HAYAT TARZI OLARAK KABUL EDENLER TEK BİR
ÜMMET VE TEK BİR ŞERİAT İÇERİSİNDEDİRLER.
GAYIPTAN
HABER VERME; BU BİLGİLER SADECE VE SADECE PEYGAMBERLERE AİT BİR OLAYDIR. EN
BÜYÜK GAYIP HABERİ AHİRET ÂLEMİ İLE İLGİLİ BİLGİLERDİR. BU BİLGİLER ALLAH’IN
NEBİLERİNE VERİLMİŞTİR.
AYET
(MUCİZE); İNSANLARI ACİZ BIRAKAN ALLAH’IN ZERREDEN KÜRREYE KADAR YARATMIŞ OLDUĞU
BÜTÜN VARLIKLAR OLDUĞU GİBİ, AYNI ZAMANDA ALLAH’IN NEBİLERLE GÖNDERMİŞ OLDUĞU VAHİYLERİ
DE KAPSAMAKTADIR.
HELAK;
DÜNYA HAYATINDA YARATILIŞ GAYESİNDEN UZAKLAŞAN İNSANLARIN VE KAVİMLERİN, GÜNAH
VE SUÇLARINDAN DOLAYI AZGINLAŞARAK TÖVBE ETME VEYA DEĞİŞME İMKÂNI KALMAMIŞ BİR
MODA KONUMA GİRMİŞ İNSAN VE KAVİMLERE VERİLEN BİR İSİMDİR.
DENİZ;
KURAN İÇERİSİNDE İKİ FARKLI ANLAMDA KULLANILMIŞTIR. BİRİNCİSİ GENİŞ SU
KÜTLELERİNİN OLUŞTURDUĞU DENİZDİR.
İKİNCİ DENİZ İSE DÜNYA YAŞAMINDA HAK VE BATILIN BİR ARADA BULUNDUĞU
DENİZDİR.
MUSA’NIN
ASASI İLE YARDIĞI DENİZ, ALLAHTAN ALDIĞI VAHİYLE HAKLA BATILI BİRİ BİRİNDEN
AYIRDIĞI DENİZDİR. FİRAVUN’UN BOĞULDUĞU DENİZ DE, BATIL VE KÜFÜR DENİZİNDE
BOĞULMASIDIR.
ASANIN
YILAN OLMASI; DÜNYALIK GÜÇLERİNİ ELİNDEN
ALINMASI İLE KORKU VE ENDİŞEYE KAPILMASIDIR.
ASANIN
EJDERHA OLUP DİĞER YILANLARI YUTMASI; MUSA’NIN ALLAH’TAN ALDIĞI VAHİYLERLE
BÜYÜCÜLERİN UYDURDUKLARI İDEOLOJİLERİN BAKABİLEN GÖREBİLEN HALKIN KARŞISINDA
GEÇERLİLİĞİNİ KAYBETMESİ ANLAMINDA KULLANILMIŞTIR.
İBRAHİM’İN
KUŞLARI DİRİLTMESİ; DUYARSIZ HAYVANLARI EĞİTEREK KENDİ İŞİNE YARARLI HALE GETİRİLMESİ
ANLAMINDADIR. KÖPEĞİN EĞİTİLİP EROİN ESRAR BULMASI GİBİDİR.
YÜZ
YIL ÖLÜ KALIP DİRİLTİLEN İNSANIN DURUMU; DÜNYADA AHİRET HAYATINDA DİRİLMEYE
İNANMAYAN KİŞİLERİN, DÜNYA HAYATINDA KÖR VE SAĞIR OLARAK YAŞAMASI ANLAMINDADIR.
AHİRET HAYATINDA DİRİLTİLMEYİ GÖRÜNCE GÖZLERİNDEKİ PERDENİN KALKIŞI VE İNANIŞI
ÖRNEK OLARAK VERİLMEKTEDİR.
İSA’NIN
ÖLÜLERİ DİRİLTMESİ; ALLAH’TAN ALDIĞI VAHİYLERLE YARATILIŞ GAYESİNDEN UZAKLAŞMIŞ
DUYARLILIĞINI KAYBETMİŞ OLAN İNSANLARI TEKRAR ALLAH’IN İZNİ İLE DUYARLI HALE
GETİRMESİDİR.
ÂDEME
BÜTÜN İSİMLERİN ÖĞRETİLMESİ; BÜTÜN İNSANLARIN YARATILIŞI İLE BERABER, İKİ
KAYNAKTAN BİLGİLER GELMEKTEDİR. BU BİLGİLERDEN BİRİSİ VAHYİ BİLGİLERDİR. BU
BİLGİLER NEBİLERLE GELEN BİLGİLERDİR. İKİNCİ BİLGİ DE EŞYANIN BİLGİSİNE
ULAŞMAKLA GELEN BİLGİLERDİR. ALLAH GEÇMİŞİ ANI VE GELECEĞİ AYNI ANDA KULLANMA
SANATI YAPARAK İFADE ETMİŞTİR. ŞU AN VAHYİ BİLGİLER SON NEBİ VE RESUL İLE
TAMAMLANMIŞ AMA EŞYANIN BİLGİSİ HALEN ÖĞRETİLMEYE DEVAM ETMEKTEDİR KIYAMETE
KADAR DA DEVAM EDECEKTİR.
İBLİSİN
KIYAMETE KADAR YAŞAMASINA İZİN VERİLMESİ; HER İNSANDA VAR OLAN İBLİS OLGUSUNUN
İNSAN VAR OLDUKÇA GENETİK OLARAK AKTARILARAK İNSANOĞLUNUN YOK OLUŞUNA KADAR VAR
OLMASIDIR. İNSAN VARSA İBLİS VARDIR İNSAN YOKSA İBLİS DE YOKTUR.
DOĞRULARIM
ALLAH’A YANLIŞLARIM İSE BANA AİTTİR.
ALİ
RIZA BORAZAN
MERSİN
ANAMUR
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder